دسته‌بندی نشده

بارکد خوان چیست و چطور کار میکند ؟

خرید بارکد خوان

بارکد خوان چه کارایی هایی دارد ؟

در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم بارکد خوان چیست و چطور کار میکند ؟

امروزه تجهیزات فروشگاهی در دنیای سوپرمارکت ها بسیار مهم و ضروری است. کارایی آن در حال گسترش است و برای اینکه بتوانید پا به پای بازار امروزی حرکت کنید، باید اطلاعات خوبی داشته باشید .

پیدا کردن و نهایی کردن تجهیزات خاص برای فروشگاه سوپرمارکت شما می تواند صحیح ترین گام در این سرمایه گذاری باشد، اما قبل از آن، موارد خاصی وجود دارد که باید در نظر بگیریم.

بارکد چیست؟

اگر بخواهیم بار کد را به صورت عامیانه تعریف کنیم می‌توانیم بگوییم که خط های سیاه رنگ موجود بر روی زمینه سفید که هر کدام حاوی اطلاعات مفید است و در واقع سند شناسایی هر کالا میباشد و برای خریداران کالا دارای اهمیت ریادی است. با استفاده از بارکد می‌توانید بهتر فروشگاه و مراکز تجاری بزرگ را مدیریت کنید.

چرا باید از بارکد ها استفاده کنیم؟

میخواهیم بدانیم که چرا باید از بارکد ها استفاده کنیم؟

وجود بارکد ها روی اجناس و کالاها در یک فروشگاه تجاری بزرگ باعث می‌شود تا اطلاعات هر کالا به شکل دسته بندی شده قابل دریافت باشد و مدیران راحت تر فروشگاه خود را مدیریت کنند.

بارکد ها به دلیل داشتن ساختار کاربردی به مدیران فروشگاه ها این امکان را می‌دهد که بتوانند خطای نیروی انسانی را تشخیص دهند و مدیریت کنند. در قدیم که اطلاعات توسط نیروی انسانی به صورت دستی وارد سیستم می شد، خطاهای زیادی ممکن بود اتفاق بیفتد .

وجود سیستم بارکد باعث دسته بندی دقیقتر  اطلاعات کالاها شده و اطلاعات ثبت شده قطعا خطا ندارد. از سیستم بارکد می‌توان برای هایپر مارکت ها ، بیمارستان ها ، مراکز خرید بزرگ و انواع مغازه ها استفاده کرد. امروزه بارکد ها باعث آسایش بیشتر مدیران و تعامل بهتر با خریداران شده است .

 

خرید بارکد خوان

نحوه ی عملکرد بارکد خوان چگونه است ؟

بارکدهای امروزی به وسیله ی نوری که توسط دستگاه بارکدخوان به بارکد تابیده میشود قابل شناسایی است. ما با چشم‌ تنها می‌توانیم خط قرمز نور دستگاه بارکدخوان را ببینیم.

در دستگاه بارکدخوان یک سیستم هوشمند تعبیه شده که بازتاب نور دریافت شده را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل میکند. خواندن خطوط مشکی رنگ بارکد توسط دستگاه به درستی انجام می‌شود تا اطلاعات کالا را به کاربر نمایش دهد.

نحوه عملکرد دستگاه بارکدخوان به صورتی است که اگر فضای خالی در بین خطوط بارکد وجود نداشته باشد قابل خواندن نیست. به فضاهای خالی در بارکد Quiet Zone گفته می‌شود. توجه داشته باشید که هر چه کد طولانی‌تر باشد تعداد خطوط  بارکد بیشتر است که این امر منجر به ارتفاع بیشتر خط ها خواهد شد.

 

بارکدخوان نوری بهتر است یا بارکد خوان لیزری ؟

تفاوت بارکد خوان نوری و بارکد خوان لیزری در چگونگی تشخیص بارکد است .
اصول کار همه ی بارکد اسکنر ها یکسان است و به یک شیوه عمل می کند ، اسکنر لیزری با ایجاد یک پرتو از نور ، عرض خط ها در یک بارکد و فضای بین آنها را تشخیص می دهد .
یک بارکد اسکنر لیزری یک پرتو نازک از نور لیزر را روی بارکد ایجاد می کند ، نوری که بر روی خطوط بارکد پخش می شود ، سرعت جذب و بازتاب متفاوتی دارد . بنابراین بارکد اسکنر لیزری با سنجش اندازه ی نور منعکس شده قادر به تشخیص خطوط بارکد خواهد بود .

تیک حساب

بارکد خوان نوری مشابه به مکانیزم دوربین دیجیتال کار میکند. این سنسور با خواندن نور ایجاد شده بر روی عکس بارکد را می خواند.
عملکرد اسکن لیزری در چند سال اخیر خوب بوده است و نظر کاربران را جلب کرده بود ،با ورود تکنولوژی جدید اسکن نوری توانسته قیمت بارکد خوان را کاهش و سرعت اسکن را به صورت قابل توجه ای افزایش دهد .
jpeg optimizer 2303 i511 028 s m009 c13 scan codes realistic collage scaled

برای هرنوع بارکد ، بارکدخوان مخصوص لازم است ؟

تعدادی از مشتریان تصور می کنندتفاوت بارکدخوان نوری و لیزری در نوع بارکدی است که می تواند اسکن کند و بارکدخوان نوری جهت خواندن بارکد های QR ( بارکدخوان دوبعدی ) و بارکدخوان لیزری جهت اسکن بارکدهای خطی است ، در حالی که تفاوت این دو فقط در مکانیزم خواندن دستگاه بارکدخوان است نه مدل بارکدهایی که  اسکن می شود .
بارکدخوان لیزری سه مرحله ی مهم جهت اسکن بارکد دارد : انتشار پرتو متحرک ( تک خط ) ، ایجاد خط های لیزری زیاد در یک منطقه ،  انتشار پرتو لیزری در تمام جهت ها برای اسکن کامل بارکد .
بارکد اسکنر نوری در دو حالت اسکن را انجام می دهد : به صورت خطی یا ناحیه ای .
در کل بارکد اسکنر لیزری کارایی بهتری را در خواندن بارکد های کم رنگ و متحرک دارد ولی نکته مهم این است که در بارکد خوان لیزری حتما باید جلوی چشم  اسکنر قرار بگیرد تا بتواند بارکد را بخواند .
بارکد خوان تیک حساب
 بارکد خوان نوری قیمت مناسبی داشته وتکنولوژی جدیدتری دارد به علاوه می تواند از فاصله نزدیک و یا کمی دور ، بارکد رو تشخیص دهد، بارکد اسکنر نوری به دلیل توانایی اسکن در همه ی زاویه ها و یافتن بارکد در جهت های مختلف کارایی  بهتر همراه با سرعت را به کاربر ارائه می دهد .
از آنجا که هر دو بارکدخوان نوری و لیزری در نهایت یک کار را انجام می دهند ، تصمیم گیری در مورد انتخاب یکی از آنها کاملا به نیاز مشتری بستگی دارد .

 انواع بارکدخوان

در حال مطالعه مقاله درباره بارکد خوان چه میدانید ؟ هستید که در این بخش می‌خواهیم به 3 مدل بارکدخوان اشاره داشته باشیم :

1بارکد خوان ثابت

2-بارکدخوان سیار دسته‌ای

3-بارکدخوان سیار بی سیم

بارکدخوان ثابت چیست؟

بارکدها چند نوع هستند که بعضی از آن ها بارکد دو‌بعدی و بعضی بارکد سه بعدی هستند. دستگاه‌های بارکدخوان ثابت به رایانه متصل و با استفاده از داده‌های موجود بارکد را خوانده و اطلاعات را منتقل می‌کنند.

زمانی که یک بارکد توسط  کاربر اسکن می‌شود از طریق داده الکتریکی به کیبورد فرمان میدهد و باعث می‌شود تا کاراکترهای موجود در آن بارکد بر روی صفحه نمایش نمایش داده شود.

دستگاه‌های بارکدخوان ثابت سرعت عمل خوبی دارند و به صورت معمول می‌توان از آنها به عنوان صفحه کلید دوم استفاده کرد.

دستگاه‌های بارکدخوان ثابت دارای مزیت‌های مختلف هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به استفاده راحت و کاربردی بودن اشاره کرد.از این دستگاه‌ها بدون نیاز به تغییر داده‌ها یا نیاز به نصب برنامه‌های خاص می‌توان استفاده کرد.

بارکدخوان سیار دسته‌ای چیست؟

این دستگاه‌ها برخلاف مدل ثابت نیازی به اتصال به سیستم رایانه ندارد و میتواند اطلاعات را به شکل کامل در خود ذخیره نمایند. پس از ذخیره اطلاعات در صورت نیاز، اطلاعات به صورت کامل بر روی کامپیوتر منتقل می‌شوند.

دستگاه‌های سیار دسته‌ای دارای یک اسکنر بارکد و یک صفحه نمایش هستند که برای وارد کردن داده‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. صفحه کلید کوچک این دستگاه برای وارد کردن اطلاعات مختلف مانند تعداد کالا، آدرس و غیره کاربردی است.

بارکدخوان سیار دسته‌ای را می‌توانید به صورت سیار برای جمع‌آوری اطلاعات لحظه‌ای استفاده و حمل و نقل کنید. این دستگاه را میتوان به صورت قراردادن روی دست، داخل کیف و قراردادن درون ماشین هم استفاده کرد.

بارکدخوان سیار بی‌سیم چیست؟

نوع سوم بارکدخوان‌ها،بارکدخوان سیار بی‌سیم است که به نسبت مدل باسیم آن مزیت‌های بیشتری دارد. در هنگام اسکن بارکد می‌توانید بدون مزاحمت سیم به فعالیت خود ادامه دهید.

حدود کارایی این دستگاه‌ها به نسبت بارکدخوان‌های باسیم بیشتر است. بارکدخوان‌ سیار بی‌سیم از طریق یک پایه نگهدارنده شارژ می‌شود که در دو مدل بلوتوث و وای فای در بازار موجود است.

از لحاظ کیفیت ساخت می‌توان گفت که این بارکدخوان ها دارای مقاومت بیشتری در مقابل ضربه هستند به صورتی که به راحتی می‌توان از آنها برای فضاهای مختلف مثل انبار و اماکن صنعتی استفاده کرد.

برای دریافت مشاوره جهت خرید مناسب ترین نوع بارکد خوان با همکارارن ما در شرکت تیک حساب در تماس باشید .
درباره بارکد خوان
بازگشت صدا در بارکد خوان چگونه اتفاق می افتد ؟

بازگشت صدا در بارکد خوان یکی از قابلیت های مورد توجه کابرانی است که از بارکد خوان استفاده می کنند. بدون شک صدای بوق بارکد خوان در فروشگاه ها و مکان های پر سر و صدا باعث افزایش دقت و توجه پرسنل صندوق دار می شود. صدای بوق نشانه ی تایید کد توسط سیستم است.

بسیاری از افراد به دلایلی صدای بارکد خوان را برای مدتی قطع می کنند و برای برگرداندن صدای دستگاه بارکدخوان دچار مشکل می شوند، در این قسمت از پایگاه دانششرکت تیک حساب برای شما تنظیمات بازگشت صدای بارکد خوان را توضیح میدهیم .

چگونه تنظییمات بازگشت صدا در بارکدخوان را انجام دهیم؟

شما میتوانید با قرائت کد تنظیمات صدای بارکد خوان را به حالت قبل بر گردانید.  این تنظیم بر روی اکثر مدل های بارکد خوان ها قابل اجرا است. همانطور که می دانید بارکد خوان ، کلیدی برای تنظیم صدا بر روی بدنه ی خود ندارد بنابراین تنظیمات بازگشت صدای دستگاه به طور اتوماتیک بعد از اسکن کد انجام می شود.

در تصویر پایین 3 عدد بارکد برای شما قرار دادیم، دستگاه بارکد خوان را به کامپیوتر وصل کنید و با فشار دادن ماشه بارکد خوان سه عدد بارکد تنظیماتی که در پایین این سطر  هستند را به ترتیب از بالا به پایین قرائت نمایید. پس از خواندن سومین کد تنظیمات دستگاه بارکد خوان شما به طور اتوماتیک به حالت  اولیه بر می گیرد.

درباره ی بارکد خوان په میدانید ؟

درباره ی بارکد خوان چه میدانید ؟

درباره ی بارکدخوان چه میدانید ؟

 

آشنایی با انواع بارکد در کشورهای مختلف

باید توجه داشته باشید که در زیر بارکد نوشته‌هایی درج شده است که  این نوشته ها معنادار هستند. در این اعداد نام کشور سازنده محصول درج شده است که شما میتوانید در کمترین زمان ممکن به کشور سازنده محصولی که خریداری شده یا قصد خریددارید پی ببرید.

یکی از مزیت‌های استفاده از کدگذاری محصولات، شناسایی کالاها از روی بارکد ها است که باعث می‌شود تا تولید کنندگان و خریداران بتوانند از روی بارکد به اطلاعات مفید دسترسی پیدا کنند.

اگر برای شما مهم است که کالای خریداری شده متعلق به کدام کشور است، می‌توانید با اسکن کد بارکد کشورها به راحتی به این موضوع دست پیدا کنید.

توجه داشته باشید که کدهای ثبت شده کشورهای مختلف در سیستم GS1 به عنوان یک سیستم یکپارچه به افراد این امکان را می‌دهد که بتوانند کدها را در یک لیست جامع مشاهده کنند.

اما گاهی پیش می آید که برخی از کدها وجود دارند که در لیست GS1 تعریف نشده‌اند و به اصطلاح خارج از این سیستم قرار دارند.

در این میان وجود تقلبی بودن جنس خریداری شده مطرح می‌شود که اصولا اشتباه است. در این رابطه توضیحات مختلفی توسط فروشندگان ارائه می‌شود که ثابت کند جنس خریداری شده اصل است.

گاهی این گونه است که کشورهای مختلف به کارخانه‌های بزرگ چین سفارش کالای خود را میدهند تا تولید نهایی در آنجا انجام شود، لذا در این صورت تولید در کشور چین که به عنوان واسطه انجام شده است و کالا بدون بارکد ثبت شده در سیستم GS1 به بازار عرضه می‌شود.

چگونه اصل یا تقلبی بودن کالا را از روی بارکد تشخیص دهیم ؟

در صورتی که بارکد کالا را توسط نرم افزارهای مختلف اسکن کنید، باید اطلاعات کالا مانند نام تولید کننده، محل تولید، مشخصات سازنده و غیره برای شما نمایش داده شود و مشخص میشود که محصول خریداری شده اورجینال است.

در صورتی که اطلاعات خاصی بر روی بارکد آن کالا وجود نداشته باشد یعنی شرکت تولید کننده در سازمان جهانی GS1 به ثبت نرسیده است.

در ایران بسیاری از کالاهای تولید شده دارای برچسب اصالت کالا هستند که می‌توان به مواد غذایی، نوشیدنی، دارویی و آرایشی اشاره کرد.

برای این که از اصالت کالای خریداری شده را مطمئن شوید، می‌توانید از طریق پیامک به سامانه‌های مشخص شده از اصل بودن کالای خود مطمئن شوید.

همچنین برای اسکن بارکد کشور های مختلف اگر گوشی هوشمند داشته باشید می‌توانید نرم افزارهای مرتبط را از طریق مارکت گوشی خود دانلود و نصب کنید.

 

چاپ بارکد های اجناس توسط دستگاه های لیبل پرینتر صورت میگیرد که این دستگاه هم از ملزومات فروشگاه به شمار می آید. در زیر چند مدل دستگاه لیبل پرینتر برای شما قرار می دهیم.

لیبل پرینتر چیست

خرید و قیمت بهترین برند های بارکد خوان

نکات مهم هنگام خرید بارکدخوان 

هنگام خرید بارکدخوان فروشگاهی به چند نکته‌ باید توجه کنید:

اگر محصولات فروشگاهی شما تنوع و مشخصات زیاد دارد، بارکدهای دو بعدی برای شما گزینه ی مناسب‌تری است. اما در صورتی که کالاهای فروشگاه شما نیاز به اطلاعات کمتری دارند بارکدخوان یک بعدی نیاز شما را پاسخ خواهد داد.

بارکدخوان‌ها بسته به نوع کاربردشان در مدل‌های با سیم و بی‌سیم تولید و عرضه میشوند.در هنگام خرید بارکدخوان بی ‌سیم به تکنولوژی بلوتوث و قدرت برد رادیویی آن توجه داشته باشید.

انواع بارکدخوان برای کاربرد های مختلف در سایت تیک حساب برای خرید قرار دارد. بارکدخوان به همراه پایه قابل تنظیم فلزی و کابل USB دو متری اورجینال از مدل‌های چندمنظوره و عمومی است که میتوانید از آن برای مصارف مختلف و برای اهداف کسب و کار خود استفاده کنید.

همچنین بارکدخوان رومیزی از نوع دو بعدی در بازار موجود است و با سرعت 3900 اسکن در ثانیه برای استفاده در فروشگاه‌های بزرگ مناسب است.

کمپانی‌های مختلف با تولید انواع بارکد خوان از جمله بارکد خوان تفنگی لیزری چند پرتو، امکان خواندن اطلاعات محصول را در هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ آسان کرده‌اند. از برندهای مشهور بارکدخوان می‌توان به هانی ول، دیتا لاجیک، میوا، اسکار، اچ‌پی و … اشاره کرد.

 

جمع بندی :

اگر صاحب کسب و کاری هستید و می خواهید کنترل بهتری بر روی محصولات و مدیریت انبار خود داشته باشید استفاده از یک بارکد استاندارد برای شما ضروری است.

یک بارکد می‌تواند حاوی اطلاعات زیادی مانند نام کالا، کد کالا، نام سازنده هر قطعه و غیره باشد. بارکد را می‌توان به عنوان یک شناسنامه برای محصول در نظر گرفت.

در این مقاله به سوال پر تکرار بارکدخوان چیست ؟ پاسخ دادیم و در مورد انواع کدگذاری مطالب بسیار کاربردی گفتیم. امروزه در دنیای تجارت های دیجیتال و فیزیکی معتبرترین استاندارد بارکد EAN/UCC است که 90 درصد بارکدهای تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

استفاده از سیستم بارکد می‌تواند باعث امنیت بیشتر و در دسترس بودن اطلاعات کالا ها می شود. وجود مزیت‌های بارکد ها به کسب و کار های امروزی این امکان را می‌دهد که بتوانند اطلاعات خود را در بالاترین سطح دقت و امنیت برسانند. کاهش خطای انسانی در ثبت اطلاعات برای بسیاری از مدیران دارای اهمیت زیادی است و به رشد و پیشرفت کسب و کار ها کمک زیادی میکند.

بارکد خوان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *